Rode loper voor overstappers en hybride docenten

Onderwijsregio Kennemerland & Groot-Amsterdam zet actief in op de ondersteuning van startende docenten voor een stevige start van hun carriére. Het beoogde resultaat? Het behoud van onderwijspersoneel. De aanpak ‘Talent als docent’ biedt overstappers en hybride docenten de ondersteuning die ze goed op weg helpt.  

‘Talent als docent’ is ook een regiobrede aanpak om de tekorten aan leraren op te lossen. De aanpak biedt daarvoor een uitgebreide oriëntatie op het onderwijsvak. Training en coaching maken dat elke beginnend docent zich gezien en welkom voelt. En kan blijven groeien. Dat sterkt kandidaten op de arbeidsmarkt in hun keuze voor het onderwijs. 

Regioloket en training

Dat de aanpak in de smaakt valt, laat Jesse Bouwman (31) in de video hieronder zien. Hij is bankier van beroep. Daarnaast staat hij 8 uur per week voor de klas als docent natuurkunde. Hij combineert dat met een compact programma op de lerarenopleiding: ‘Aan de Slag voor de Klas’ van de UvA. ‘Ik kan daardoor 30 uur per week mijn normale werk blijven doen’, zegt hij. ‘De ideale oplossing voor mij en ik stond direct voor de klas.’ 

Jesse is heel tevreden over de begeleiding die hij krijgt. Als hij hulp nodig heeft, kan hij contact opnemen met het regioloket. ‘Dan kan ik wel een uur bellen met iemand die me advies geeft.’ Ook de driedaagse training ‘Ontdek je talent als docent’ heeft hem geholpen. Daarin leer je of het beroep van leraar echt bij je past en welke stappen je moet zetten om er te komen. 

Collega als coach

Ook professionalisering is een belangrijke pijler van de regionale aanpak. Voor begeleiders, coaches en schoolopleiders zijn er trainingen. Trainer Dianne Hoefakker vertelt in de video hoe ze hen leert een zij-instromer of hybride docent bij de hand te nemen. ‘Er zijn leraren die graag hun collega’s willen coachen’, zegt ze. ‘De Basiscursus Coaching heeft dan veel meerwaarde.’ Met die cursus wist docente Farah Faiq haar vaardigheden als coach en schoolopleider te verbeteren. ‘Ik miste nog wat theorie op dat vlak. Ook de contacten met andere scholen en coaches hebben me geholpen. Ik heb me hierdoor echt kunnen ontwikkelen.’