Onderzoek naar ondersteuning van zij-instromers en starters in het voortgezet onderwijs
De Universiteit Twente voert samen met het onderwijsveld een landelijk en regionaal onderzoek uit. Het doel van het onderzoek: de eisen aan en ondersteuning van zij-instromers en starters in kaart brengen. Op basis hiervan krijgen we meer inzicht in het welzijn en behoud van deze doelgroepen en kunnen concrete acties ingezet worden in het begeleiden, professionaliseren en behouden van goed onderwijspersoneel.
Voor wie is het onderzoek bedoeld?
Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst van ongeveer 15 minuten, en is gericht op zij-instromers en starters die maximaal vijf jaar werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs. De vragenlijst zoomt in op thema’s als: ondersteuning en begeleiding, werkdruk, autonomie en hoe zij hun eigen handelen in de klas ervaren.
Hoe kan ik een bijdrage leveren?
Deel dit nieuwsbericht en de onderstaande link naar de vragenlijst met partnerschappen, schoolbesturen en/of scholen, schoolopleiders, zij-instromers en starters. De vragenlijst is tot 29 november 2024 in te vullen, en vind je via deze link.
Waar en wanneer vind ik de uitkomsten van het onderzoek?
De onderzoekers houden de onderwijsregio's op de hoogte over de voortgang van het onderzoek. De resultaten worden in het voorjaar van 2025 verwacht.
Onderzoek op regionaal niveau
Binnen de onderwijsregio Twente, Achterhoek en Oost-Salland vindt aanvullend kwalitatief onderzoek naar dit thema plaats binnen PLONS (Professioneel Leernetwerk Oost-Nederland Startklaar).
Waar kan ik vragen stellen?
Heb je vragen en/of opmerkingen over de vragenlijst of het onderzoek? Of ben je binnen jouw onderwijsregio met soortgelijke onderwerpen bezig als PLONS, of wil je daar meer informatie over? Dan kun je contact opnemen met Susanne Spiele, onderzoeker bij de Universiteit Twente, via: s.spiele@utwente.nl.