Meestert in Zeeland: meer mannen voor de klas en in de school

Het is al jarenlang een feit dat er meer vrouwen dan mannen voor de klas staan, zeker in het primair onderwijs. In Zeeland is de verdeling op dit moment gemiddeld 85% vrouwen tegenover 15% mannen. Maar in de Zeeuwse Onderwijsregio gaat daar iets aan veranderen als het aan Geralda Jansen en Martijn van Belzen ligt. Samen haalden zij het landelijke concept ‘Meestert!’ – dat het werven en behouden van mannelijke leerkrachten aanjaagt – naar de onderwijsregio. 

Geralda Jansen als projectleider Zeeuwse Onderwijsregio

“Toen ik samen met mijn zoon de open dag van de pabo in Rotterdam bezocht kwam ik voor het eerst in contact met dit concept.”, vertelt Geralda. “Ik zag allemaal jonge knullen met zwarte hoodies met het woord MEESTERT! en ben meteen op ze af gestapt. Toen ik begreep dat dit initiatief nog niet op Zeeland was gericht ben ik hier meteen mee aan de slag gegaan.” Geralda is werkzaam voor de Zeeuwse Onderwijsregio, dus dit contact was snel gelegd en haar idee werd enthousiast ontvangen. 

Community-based

Het landelijke concept Meestert! stamt uit 2015. Initiatiefnemers Robert-Jan Kooiman en Edwin Borger richtten samen een stichting op om meer mannen in het onderwijs te krijgen en te houden. De aanpak is community-based, en inmiddels zijn er zo’n tien regio’s die evenementen organiseren, ludieke acties bedenken en zich hard maken voor diversiteit en inclusie in het werkveld. De Zeeuwse ‘Meestert’ werd op 28 november 2024 als nieuwe community aan de onderwijsregio toegevoegd. Tijdens de kick-off waren zo’n 60 collega’s aanwezig.

Het logo van het initiatief Meestert!

Energieke start

“De energie spetterde ervan af!”, zegt Martijn. “Het was echt heel tof. Mensen kwamen niet voor een gratis maaltijd of een drankje, of om die collega van lang geleden weer eens te ontmoeten. Ze kwamen echt omdat er een noodzaak werd ervaren, en dat was echt goed.” Met het vergroten van de zichtbaarheid van de meesters in Zeeland hopen Geralda en Martijn de mannelijke leerkrachten bewust te maken van hun ambassadeursfunctie. Met een aantal ‘voorlopers’ gaan ze aan de slag om het netwerk in de Zeeuwse Onderwijsregio uit te breiden, en meer evenementen te organiseren om de community te verstevigen.

Martijn als initiatiefnemer van Meestert! Zeeland

Waarom (meer) mannen?

Diversiteit in het onderwijs gaat niet over wie ‘beter’ lesgeeft: het draait om verschillende perspectieven en rolmodellen. In veel basisscholen zijn meesters dun gezaaid, waardoor sommige kinderen tot groep 7 of 8 geen enkele mannelijke leerkracht tegenkomen. Martijn ziet dit in de praktijk: “Voor sommige leerlingen ben ik de eerste meester die ze in hun hele schooltijd tegenkomen. Dat vind ik niet wenselijk: kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig.” Meer mannen voor de klas betekent dus dat leerlingen een bredere blik krijgen op de samenleving en een gevarieerder beeld van wat een leraar kan zijn.

Toch is het volgens Geralda en Martijn niet de bedoeling om juffen en meesters tegenover elkaar te zetten of in stereotypen te vervallen. “We houden net zoveel van juffen als van meesters,” zegt Geralda. “Het is vooral belangrijk dat kinderen een afspiegeling van de maatschappij in het klaslokaal zien, en dat geldt net zo goed voor culturele en etnische diversiteit.” Door diversiteit te omarmen, creëren scholen een leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen herkennen, ontdekken wie ze willen zijn en zich breed kunnen ontwikkelen.

Meer weten?

Ook aansluiten bij Meestert! met jouw regio, of wil je gewoon meer weten over dit initiatief? Kijk voor meer informatie op de website van Meestert! of neem contact op via zeeland@meestert.nl