Nieuwsbrief, 16 oktober 2024

In deze nieuwsbrief krijg je een update van de landelijke actualiteiten en de Lerende Aanpak. We gaan in op het onderzoek van Centerdata dat de personeelstekorten in kaart gaat brengen (en roepen op de vragenlijst hiervoor in te vullen!). Daarnaast tref je een linkje aan waarmee je je kunt aanmelden voor het leeratelier in jouw landsdeel. Ook kondigen we het landelijk overleg programmamanagers aan. Tot slot presenteren we inspirerende voorbeelden uit de regio’s en laten we zien hoe de opgehaalde ideeën over de plusregeling worden opgepakt.

Doe mee aan de jaarlijkse meting personeelstekorten

Jaarlijks brengt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de actuele personeelstekorten in het onderwijs in beeld. Met landelijke cijfers over actuele personeelstekorten in het primair, voortgezet en (voor het eerst ook) het middelbaar beroepsonderwijs kan het beleid om deze tekorten tegen te gaan verder verbeterd worden.
 
Centerdata voert dit onderzoek uit. Op 1 oktober hebben de po- en vo-scholen in alle regio’s een verzoek van Centerdata ontvangen om de vragenlijst in te vullen (mbo's hebben al eerder een vragenlijst ontvangen). Het is van groot belang dat scholen deze vragenlijst invullen, zodat we een goed en compleet beeld kunnen krijgen van de tekorten aan leraren en schoolleiders. Een hoge respons maakt het mogelijk om voor verschillende geografische gebieden een goed beeld te vormen van de tekorten. In het voortgezet onderwijs is er bij een hoge respons ook een uitsplitsing per vak mogelijk.

Graag willen we daarom nogmaals het belang van deze meting benadrukken en de oproep doen om de vragenlijst vóór eind oktober in te vullen. Het helpt als je dit bericht onder de aandacht brengt van de deelnemende schoolvestigingen in je regio.

Voor specifieke vragen over het onderzoek kun je direct contact opnemen met Centerdata via po@centerdata.nl, vo@centerdata.nl of mbo@centerdata.nl.

Gasten bespreken pamfletten over goede voorbeelden uit de onderwijsregio's

Mooi voorbeeld uit Onderwijsregio Haaglanden

In het programma 'Regio TV aan tafel' werd het lerarentekort in de regio besproken, naar aanleiding van een persbericht van het UWV. Rebecca Schoon van Onderwijsregio Haaglanden lichtte de gezamenlijke aanpak toe: ‘We maken ons sterk voor de instroom van nieuwe leraren.’ Er werd ingezoomd op werving van scholieren, zij-instroom en op de activiteiten van regionale loketten, zoals De Rode Loper, Leraar van Buiten, PoolWest en Word Leraar in Den Haag.

Rebecca Schoon vertelt op regionale televisie over personeelstekort en de onderwijsregio

Aanmelden voor de landsdeel-leerateliers gestart

Alle plannen van aanpak zijn inmiddels bij DUS-I ingeleverd. De focus in de onderwijsregio’s ligt nu op de uitvoering van de gemaakte plannen op de thema’s werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren. Hoe je dat doet als onderwijsregio en wat je van elkaar kunt leren, dat bespreken we tijdens de landsdeel-leerateliers.

Hier kun je je aanmelden voor een van de leerateliers. Let op, het gaat om een invite-bijeenkomst voor en door de onderwijsregio’s. De regio-adviseur van het landsdeel nodigt in ieder geval alle projectleiders van de onderwijsregio’s uit. Afhankelijk van het onderwerp worden er ook anderen uitgenodigd. Aanmelden betekent dus niet automatisch dat je een uitnodiging krijgt. Natuurlijk houden we je op de hoogte.

Basiscijfers mbo beschikbaar in dashboard

Sinds twee weken zitten er ook basiscijfers over het mbo in het dashboard onderwijs-arbeidsmarkt in cijfers. Deze cijfers vormen een startpunt voor een uitgebreidere inventarisatie die we samen met de regio's vorm gaan geven.

Een warme ontvangst voor iedereen die het onderwijs in wil

Op de website onderwijsregio.nl vind je een interview met Joost Franssen, programmamanager Regio Utrecht Stad. De insteek die zijn regio maakt: ‘We geloven heel sterk in een talentenmaatschappij.’ Drie inzichten uit het artikel.

Samenwerking voor het aantrekken en behouden van leraren: Scholen en lerarenopleidingen werken samen om aankomende en ervaren docenten te ondersteunen met arrangementen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en op de juiste plek terechtkomen.

Een ondersteunend netwerk voor leraren: Het creëren van een netwerk dat leraren helpt bij tegenslagen is cruciaal om hen voor het onderwijs te behouden. Dit omvat ook mobiliteitsarrangementen die docenten helpen een passende werkomgeving te vinden.

Regionale samenwerking zonder concurrentie: Bestuurders in Utrecht werken steeds meer samen en vermijden concurrentie om leraren. Ze focussen op gezamenlijk kijken waar medewerkers het beste op hun plek zijn binnen de regio.

Lees het hele verhaal hier.

Beeld: ©Rijksoverheid

Steek tijd in de analyse van de regionale arbeidsmarkt

Sinds augustus 2024 is Maartje Vincenten regioadviseur in het zuiden van het land. In een weblog op onderwijsregio.nl deelt Maartje haar bevindingen. De belangrijkste zijn:

Start met een arbeidsmarktanalyse

Onderwijsregio’s moeten eerst de regionale arbeidsmarkt goed in kaart brengen voordat ze een plan van aanpak maken. De benodigde acties en wat er in de onderwijsregio nodig is, vloeien daar logisch uit voort.

Samenwerking en vertrouwen zijn essentieel

Tekorten in het onderwijs kunnen alleen worden opgelost door scholen en besturen die op elkaar vertrouwen en bereid zijn samen te werken.

Creativiteit en innovatie

Voor langdurige tekorten zijn creatieve oplossingen nodig, zoals samenwerking met kinderopvang om nieuwe paden richting het onderwijs te ontwikkelen.

Gebruik data voor een gerichte aanpak

Het bestuderen van regionale data geeft inzicht in de omvang en aard van de problemen en helpt om gerichte acties te ondernemen.

Hulp vragen en kennis delen

Onderwijsregio’s hoeven het niet alleen te doen. Ze kunnen hulp vragen bij de Realisatie-Eenheid en goede voorbeelden met elkaar delen om samen sterker te staan.

Lees hier de hele weblog.

Maartje Vincenten als regioadviseur bij de RE

Brainstormsessies OCW over plusregeling

In september heeft het Ministerie van OCW samen met de Realisatie-Eenheid twee brainstormsessies georganiseerd om input op te halen voor de zogenoemde plusregeling. Het Ministerie is namelijk voornemens om naast de huidige subsidieregeling voor onderwijsregio's en de aansluitregeling voor schoolbesturen die nog niet meedoen aan de onderwijsregio's, ook een regeling te maken voor onderwijsregio's die graag een extra stap willen zetten.

Vanuit de Realisatie-Eenheid hebben we een aantal contactpersonen uit de onderwijsregio's aangedragen om deel te nemen aan de brainstormsessies. De deelnemers hebben onder meer ideeën over sociale innovatie, extra inzet op zij-instroom en op samenwerking met andere sectoren dan het onderwijs (bijvoorbeeld kinderopvang) aangedragen. De ideeën worden meegenomen in de uitwerking van de plusregeling. De landelijke partners en de Realisatie-Eenheid zullen bij de verdere uitwerking betrokken worden. Het streven van het Ministerie is om in het eerste kwartaal van 2025 de regeling te publiceren. Zodra er meer informatie bekend is, zullen we vanuit Realisatie-Eenheid jullie hierover informeren.

Blijf op de hoogte, praat mee en deel jouw goede voorbeelden en/of regionale nieuws!

Wil je als onderwijsregio aandacht voor jouw regionale nieuws en/of activiteiten op landelijk niveau? Stuur ons jouw nieuwsartikel(en) voor de actualiteitenpagina of een oproep voor deze nieuwsbrief.  Bouw mee aan onze nieuwsbrief en nieuwspagina. Stuur je ons de informatie via het contactformulier? Ken je mensen waarvan je zeker weet dat zij deze nieuwsbrief ook moeten ontvangen? Stuur deze link naar hen door, zodat zij zich kunnen abonneren.  

Wil je op de hoogte blijven van de komende activiteiten? Het overzicht van activiteiten vind je via onze agenda.

Met vriendelijke groet,
Het team van de RE