Nieuwsbrief, 6 november 2024

We besteden in deze editie van de nieuwsbrief aandacht aan de bestuurlijke peilgesprekken met de voorloper onderwijsregio’s, de jaarlijkse tekortmetingen, een onderzoek van de Universiteit Twente en de landelijke projectleidersbijeenkomst in december. Ook zetten we een handreiking uit onze kennisbank in de kijker: Wat kunnen we leren van een andere dag- en weekindeling in de G5?

Bestuurlijke peilgesprekken gaan van start

We starten vanaf deze week met de bestuurlijke peilgesprekken in de voorloper onderwijsregio’s. De regioadviseurs van de RE bezoeken samen met andere collega’s de regio’s uit hun landsdelen. Zoals de term al aangeeft, is het doel van dit gesprek te peilen waar de onderwijsregio’s staan en naartoe willen gaan ten aanzien van de aanpak van het personeelstekort. Door dit in kaart te brengen, kan de RE alle betrokkenen (werkgevers, werknemers, opleiders) informeren over opbrengsten en knelpunten. We zorgen ervoor dat deze resultaten vervolgens op de juiste tafels gedeeld en geadresseerd kunnen worden.

Het gaat daarbij om het totaalbeeld: de opbrengst van de peilgesprekken zijn niet herleidbaar naar de afzonderlijke onderwijsregio’s. Uiteraard krijgen de onderwijsregio’s een terugkoppeling van deze opbrengst. Informatie over wanneer en hoe volgt op een later tijdstip. Deze peiling wordt daarnaast ook gebruikt om het ondersteuningsaanbod vanuit de RE en de lerende aanpak verder door te ontwikkelen.

Onderzoek: ondersteuning van zij-instromers en starters in het voortgezet onderwijs

De Universiteit Twente voert samen met het onderwijsveld een landelijk en regionaal onderzoek uit. Het doel van het onderzoek: de eisen aan en ondersteuning van zij-instromers en starters in kaart brengen. Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst, en is gericht op de doelgroepen die maximaal vijf jaar werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs.

Op basis van de onderzoeksresultaten krijgen we meer inzicht in het welzijn en behoud van starters en zij-instromers. Als onderwijsregio’s kunnen we concrete acties inzetten rond het begeleiden, professionaliseren en behouden van goed onderwijspersoneel.

Wil je meer lezen over dit onderzoek, de vragenlijst invullen of het artikel delen? Via deze link vind je alle informatie.

Een plaat met foto van een flip-overvel

Jaarlijkse meting personeelstekorten: Oproep aan mbo-instellingen

We danken alle schoolvestigingen voor hun deelname aan de jaarlijkse tekortmetingen van Centerdata. Zij voeren deze opdracht uit voor het ministerie van OCW. De uitkomsten van deze tekortmetingen zijn essentieel om (regionale) passende interventies en/of effectieve maatregelen in te zetten om het personeelstekort terug te dringen. Dit jaar doet het middelbaar beroepsonderwijs voor de eerste keer mee aan deze tekortmetingen. We ontvingen signalen over een achterblijvende respons vanuit het mbo. We roepen onderwijsregio’s, en mbo-instellingen, op om voor 8 november 2024 te reageren op de uitvraag van Centerdata, en deel te nemen aan de tekortmeting.

Wil je als onderwijsregio zelf aan de slag met de data? Vraag schoolbesturen om de terugkoppeling te downloaden en te delen.

Wanneer schoolleiders de vragenlijst hebben ingevuld ontvangt hun bestuur in november een terugkoppeling vanuit Centerdata. Het bestuur heeft dan beperkte tijd om deze terugkoppeling te downloaden en op te slaan in de eigen administratie. Afspraken tussen Centerdata en het ministerie van OCW, in combinatie met privacywetgeving, maken het niet mogelijk dat de onderwijsregio deze terugkoppelingen integraal ontvangt ten behoeve van eigen analyses. Ook het ministerie van OCW en de Realisatie-Eenheid beschikken niet over deze (ruwe) gegevens. Centerdata gebruikt deze gegevens om op geaggregeerd niveau (bijv. per onderwijsregio) de tekorten te kunnen publiceren. Mocht je als onderwijsregio beschikking willen hebben over de ruwe gegeven dan is het zaak om deelnemende besturen op te roepen de terugkoppeling op tijd te downloaden en met de onderwijsregio te delen. Omstreeks vrijdag 15 november worden de verzamelde (ruwe) data door Centerdata teruggekoppeld aan de besturen.

Voor specifieke vragen over het onderzoek kun je direct contact opnemen met Centerdata via po@centerdata.nl , vo@centerdata.nl of mbo@centerdata.nl

Landelijke projectleidersbijeenkomst: 12 december 2024

Op donderdag 12 december vindt de landelijke projectleidersbijeenkomst plaats. Een dag om dieper in onderwerpen te duiken en om regio’s uit het hele land te ontmoeten om te horen wat er speelt. We organiseren twee landelijke projectleidersbijeenkomsten in het schooljaar 2024-2025. Deze bijeenkomst is de eerste van de twee bijeenkomsten.

De landelijke campagne voegen we toe als parallelprogramma

Op 12 december voegen we een programma toe aan de dag. Dit programma is bedoeld voor de communicatieprojectleiders van alle onderwijsregio’s, en staat volledig in het teken van de landelijke campagne en de klantreis. Hoe zorg je ervoor dat je als onderwijsregio aan kunt sluiten op de campagne? En dat potentiële zij-instromers bij jou in de regio landen? 

Extra informatie

  • Programma 1: Algemene projectleidersbijeenkomst
  • Programma 2: Communicatieprojectleiders (landelijke campagne en klantreis)

We streven ernaar om de inhoud van de programma’s, meer informatie over de locatie en andere zaken uiterlijk 25 november 2024 te communiceren naar de algemene projectleiders van de onderwijsregio’s.

Luisteraars tijdens een congres

Publicatie in de kijker: Wat kunnen we leren van de andere dag- en weekindeling in de G5?

Als we onderwijscapaciteit slim organiseren, is er minder onderwijspersoneel nodig. Onderzoek van SEO Economisch Onderzoek en Oberon heeft drie tussenrapporten opgeleverd over de experimentele dag- en weekindeling in de G5-steden.

De belangrijkste bevindingen voor de onderwijsregio

1. Zorgt de andere dag- en weekindeling van de G5 voor minder werkdruk?
Er is zeker sprake van lastenverlichting. Maar als de pedagogische en didactische kwaliteit niet op orde is, levert dit juist extra werk op voor het onderwijspersoneel.
2. Wat doet de voortdurende afwisseling met de hechting van de leerling
Leerlingen vinden het moeilijk om zich te hechten als er steeds een andere leraar voor de klas staat. Scholen die langer meedoen aan het experiment zeggen echter dat leerlingen hieraan wennen. De afwisseling wordt dan een nieuwe vorm van regelmaat.
3. Wat zijn bijkomende gevolgen van de andere dag- en weekindeling?
Er heerst een positievere sfeer in teams, er zijn kortere lijnen met de directie en er is meer waardering voor het team.

Het onderzoek en overige informatie vind je via dit artikel in onze kennisbank.

Als de leerling er beter van wordt, waarom zouden we het dan niet doen?

Irene Doornbos is sinds mei 2023 werkzaam bij de RE. Als regioadviseur heeft zij haar focus op het landsdeel Noord (Groningen, Friesland en Drenthe) en daar voelt zij zich thuis. In een weblog op onderwijsregio.nl vertelt ze meer over haar werk in het noorden van het land.

Irene Doornbos als regioadviseur bij de RE
Beeld: Rijksoverheid

Blijf op de hoogte, praat mee en deel jouw goede voorbeelden en/of regionale nieuws!

Wil je als onderwijsregio aandacht voor jouw regionale nieuws en/of activiteiten op landelijk niveau? Stuur ons jouw nieuwsartikel(en) voor de actualiteitenpagina of een oproep voor deze nieuwsbrief.  Bouw mee aan onze nieuwsbrief en nieuwspagina. Stuur je ons de informatie via het contactformulier? Ken je mensen waarvan je zeker weet dat zij deze nieuwsbrief ook moeten ontvangen? Stuur deze link naar hen door, zodat zij zich kunnen abonneren.  

Wil je op de hoogte blijven van de komende activiteiten? Het overzicht van activiteiten vind je via onze agenda.

Met vriendelijke groet,
Het team van de RE