Als schoolleider de vruchten plukken van regionale samenwerking

Regioverhalen

“Is dit nu echt wat ik wil doen tot aan mijn pensioen?” Die vraag stelde Danuta Donk zich toen zij op haar 35e nadacht over haar toekomst als IT-professional. Iets miste er, dat was duidelijk, en ze besloot om gehoor te geven aan haar interesse voor een baan in het onderwijs. Inmiddels is ze alweer vier jaar actief als schoolleider in het primair onderwijs. Zet de leraar centraal, dat is haar boodschap aan andere scholen en onderwijsregio’s. "De onderwijsregio’s bieden namelijk veel mogelijkheden voor het personeel in de scholen. Je moet het alleen wel weten."

Foto van schoolleider Danuta Donk

Wie? Danuta Donk, directeur bij basisschool De Regenboog in Utrecht

Actie: Als zij-instromer aan de slag gegaan als leerkracht en doorgegroeid naar schoolleider. Als schoolleider maakt zij gebruik van de mogelijkheden van de onderwijsregio.

Waar: Onderwijsregio Utrecht Stad

Versterkt: Behoud, begeleiding en professionalisering van haar personeel

Snel doorgegroeid

Als zij-instromer kreeg Danuta bij haar toenmalige werkgever de mogelijkheid om naast haar baan te studeren, en één dag per week stage te lopen. Er waren nog geen voorziening zoals een onderwijsloket, dus moest ze zelf op zoek naar mogelijkheden. Dat het een goede stap was bleek al snel: haar pabo-eindassessment werd al aangemerkt als de aanpak van een directeur. En na haar definitieve stap naar een baan in het onderwijs kreeg Danuta binnen een jaar de vraag of ze interesse had in een rol als schoolleider.

Snel schakelen

“Ik merk in mijn werk dat mijn achtergrond in de IT-wereld echt van toegevoegde waarde is. Je moet snel kunnen handelen, en kan niet altijd een afwachtende houding aannemen. Met die focus op effectiviteit heb ik bijvoorbeeld een eventmanager aangesteld op mijn school. Op die manier kunnen de leerkrachten zich focussen op wat er écht toe doet, terwijl de eventmanager ontzorgt. Ik merk dat dat wel een denkpatroon is dat ik meeneem vanuit mijn werkverleden.”

Leraar centraal

Met haar aanpak richt Danuta zich op het centraal stellen van de leraar, en daar helpt de onderwijsregio bij. “Als ik leraren kan inzetten op een manier die optimaal aansluit op hun persoonlijke capaciteit en voorkeur komt dat de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Die aandacht heeft natuurlijk ook een gunstig effect op het behoud van je personeel. Zelf zorg ik ervoor dat ik elke maand een persoonlijk overleg heb met alle leerkrachten. De onderwijsregio biedt mij mogelijkheden om te zorgen voor professionalisering, begeleiding en behoud van personeel. Een van mijn leerkrachten had de ambitie om door te groeien en volgt nu een opleiding om schoolleider te worden via Utrecht Leert (het platform voor de Onderwijsregio Utrecht Stad). Hoe mooi is het dat je op je vertrouwde werkplek ook gelijk door kunt leren en groeien? Hier heb ik ook de mogelijkheid om een schoolopleider een dag in de week vrij te roosteren voor het begeleiden van studenten en starters in hun eerste jaren in het onderwijsveld.”

Iedereen is meer gefocust op wat er echt toe doet: goed lesgeven.

Motivatie door leerteams

Door met leerteams te werken die thematisch zijn ingericht (bijvoorbeeld op taal of rekenen), kunnen leraren zich aansluiten bij onderwerpen waar écht hun interesse ligt en waar ze goed in zijn. Danuta ziet dat deze manier van werken de professionele ontwikkeling enorm stimuleert: leerkrachten voelen zich competenter, ervaren meer plezier en vullen tegelijkertijd een schoolbrede behoefte in (zoals het verstevigen van rekenonderwijs). Ook neemt de intrinsieke motivatie toe, wat als een olievlek door het team werkt. Iedereen is meer gefocust op wat er echt toe doet: goed lesgeven.” Deze overtuiging neemt Danuta ook mee in gesprekken met collega’s in de onderwijsregio, waar ze mee samenwerkt.

Scholen trekken samen op binnen de regio

Danuta is enthousiast over de mogelijkheden die de onderwijsregio biedt, en heeft al verschillende bijeenkomsten bezocht. “Je doet nuttige contacten op, en breidt je netwerk uit. Op die manier kun je bij nieuwe initiatieven makkelijk collega’s van andere scholen aan elkaar verbinden, omdat je weet van elkaar waar je mee bezig bent. Een mooi voorbeeld vanuit mijn eigen school: ik kreeg een subsidie om extra ondersteuning te bieden aan leerlingen die veel makkelijker leren dan gemiddeld. Daarbij heb ik de samenwerking opgezocht met collega’s mijn directe omgeving, en nu start er in februari een cluster van drie scholen met dit initiatief: leerlingen komen bij ons voor de begeleiding die onze leraar vanuit deze regeling kan bieden. De inspiratie voor deze samenwerking kwam zeker vanuit de onderwijsregio’s vandaan: samen staan we sterker.”

Foto van schoolgebouw de Regenboog in Utrecht

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.