Hoe kunnen we startende docenten behouden voor het onderwijs?

Doel van het onderzoek

VOION onderzocht hoe we kunnen voorkomen dat startende leraren vroegtijdig uitstromen. Dit onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een multilevel-analyse van CBS-microdata.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • Het aanbieden van grotere contracten kan helpen om startende docenten langer aan de school te binden. Daarom kan het nuttig zijn om meerdere vacatures met een kleine contractomvang óók gecombineerd aan te bieden.
  • De vroegtijdige uitstroom is het hoogst onder oudere doelgroepen. Het kan dus nuttig zijn als een HR-adviseur bij deze doelgroepen actief incheckt en met hen meedenkt in de startfase.
Beeld: ©Rijksoverheid

De belangrijkste bevindingen voor de onderwijsregio

Hoe is de uitval van startende docenten verdeeld over het land?

In Limburg en Groningen is de uitval het hoogst (30% - 35%). In Zeeland is de uitval het laagst (10% - 15%). Overige provincies zitten daar tussenin.

Beeld: ©Rijksoverheid

Leraren vallen vaker uit in niet-stedelijke gebieden. In zeer stedelijke gebieden is de uitval het laagst.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.