Is digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs de moeite waard?

Doel van het onderzoek

Tijdens de COVID-crisis werd afstandsonderwijs uit nood gegeven. Onderzoek van KBA Nijmegen, Oberon en het Kohnstamm Instituut beschrijft hoe men dit heeft ervaren. Ook wordt gekeken hoe leraren, schoolleiders en ouders denken over digitaal afstandsonderwijs als spoedoplossing, bijvoorbeeld als er te weinig leraren zijn. Het onderzoek gaat ook in op digitale innovaties die kunnen bijdragen aan het slim organiseren van het onderwijs.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • Voorlopig wordt afgeraden om afstandsonderwijs op grote schaal in te voeren. Het onderzoek adviseert wel om digitaal afstandsonderwijs als een landelijk pilotproject op een paar scholen uit te proberen. Zo kan worden onderzocht welke voorwaarden nodig zijn om het succesvol te maken. Voor de pilot wordt aangeraden om heldere doelen te stellen, leerlingen vroeg te leren hoe ze zelfstandig kunnen werken én hun voortgang goed te monitoren.

De belangrijkste bevindingen voor de onderwijsregio

1.    Hoe vaak wordt digitaal afstandsonderwijs toegepast?

Slechts 7% van de ondervraagde schoolleiders en ICT-coördinatoren geeft aan af en toe digitaal afstandsonderwijs te geven als er te weinig leraren zijn. Vaak wordt dan een intern begeleider in de klas gezet, terwijl een beschikbare docent lesgeeft via een scherm. Nul procent van de ondervraagde leraren geeft aan dat er afstandsonderwijs wordt gegeven bij onvoldoende personeel. Zij herkennen de 7% van de schoolleiders en ICT-coördinatoren dus niet.

2.    Wat vindt men van digitaal afstandsonderwijs?

Leraren, schoolleiders en ouders hebben het afstandsonderwijs over het algemeen als negatief ervaren. Docenten en schoolleiders zeggen ook dat ze de kwaliteit van het onderwijs niet kunnen garanderen met afstandsonderwijs. Als afstandsonderwijs ertoe leidt dat leerlingen thuis moeten blijven, ervaren ouders dit als belastend.

Toch vinden leraren, schoolleiders en ouders dat afstandsonderwijs altijd beter is dan helemaal geen les van een goedgeschoolde leraar. Als er geen andere optie is, vinden ze afstandsonderwijs acceptabel.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.