Kunnen we de deeltijdfactor van onderwijspersoneel verhogen door dialoogsessies en 1-op-1 gesprekken?

Doel van het onderzoek

Als onderwijsregio’s ervoor zorgen dat onderwijspersoneel meer uren gaat werken, dan wordt daarmee de beschikbaarheid van kwalitatief goed personeel uitgebreid. Onderzoek van VOION keek daarvoor naar een pilot van stichting Het Potentieel Pakken binnen het primair onderwijs. De pilot bestond uit het geven van informatie aan medewerkers, dialoogsessies en 1-op-1-gesprekken. De lessen uit deze pilot kunnen onderwijsregio’s helpen om contractuitbreiding te stimuleren, wat ook helpt om ervaren onderwijspersoneel te behouden. Na de pilot liet 25% van de deelnemende parttime-leraren de contracturen verhogen. Bij 75% van deze leraren was de uitbreiding van uren blijvend.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • Uitgebreide, extra 1-op-1-gesprekken en dialoogsessies leiden tot uitbreiding van het aantal contracturen. Dit geldt ook als er in het kader van de Strategische Personeelsplanning al standaard wordt gevraagd wie bereid is meer te werken. Deze gesprekken zorgden daarnaast voor meer betrokkenheid bij de organisatie.
  •  Het kan lonen om maatwerkvragen te stellen tijdens 1-op-1-gesprekken, zoals “Wat heb jij nodig?” of “Waar ligt jouw behoefte?”. Volgens het onderzoek gaat meer uren werken namelijk samen met duurzame inzetbaarheid. Maatwerk werd ingevuld door later beginnen, eerder stoppen, deels thuiswerken of minder administratieve taken.
  • Het kan nuttig zijn om te investeren in de kennis van schoolleiders. In de pilot wisten schoolleiders niet altijd welke mogelijkheden ze hadden om contracten te wijzigen.
  • Onderwijspersoneel kan met de WerkUrenBerekenaar van NIBUD eenvoudig uitrekenen wat méér werken betekent voor hun (netto) salaris. Hierbij wordt ook rekening gehouden met toeslagen, hypotheek en pensioen.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext. In dit onderzoek worden slechts enkele scholen binnen Lucas Onderwijs bestudeerd. Het is hierdoor niet zeker of de onderzoeksresultaten gelden voor alle scholen.