Wat helpt of hindert instroom, doorstroom en behoud van schoolleiders?
Doel van het onderzoek
Als we voldoende goede schoolleiders werven, lukt het beter om onderwijspersoneel te behouden. De band met de leidinggevende is namelijk erg bepalend voor het werkplezier. Onderzoek van VOION doet aanbevelingen voor het werven en behouden van schoolleiders. Het onderzoek omvat literatuuronderzoek en interviews met schoolleiders.
Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio
- Aanbevelingen aan de start van de loopbaan:
- Vergroot de instroom door in te zetten op pull-factoren. Vaak kiezen schoolleiders voor het vak omdat zij invloed willen hebben op het beleid, behoefte hebben aan uitdaging en betekenisvol werk als leidinggevende willen doen. Deze factoren kunnen helpen bij de werving van schoolleiders.
- Schep een realistisch beeld van wat het schoolleiderschap inhoudt.
- Vergroot doorgroeikansen en verklein belemmeringen. Scholing, supervisie en intervisie zijn daarin succesfactoren. Een te grote verantwoordelijkheid kan juist een obstakel zijn.
- Begeleid startende schoolleiders goed. Dit kan bijvoorbeeld door een buddysysteem tussen scholen in de onderwijsregio, meelopen met andere schoolleiders in de regio, een ‘kweekvijvertraject’ (dat doorloopt van geïnteresseerde naar ervaren schoolleider) en intervisie.
- Aanbevelingen voor de huidige functie en doorgroei:
- Bestendig de randvoorwaarden voor professionalisering. Zorg voor scholing binnen en buiten de school en reserveer tijd hiervoor, zodat schoolleiders langer gemotiveerd blijven.
- Toekomstige loopbaan:
- Ontwikkel flexibelere en hybride vormen van leiderschap, om daarmee de werkdruk te verlichten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan gedeeld leiderschap.
- Aantrekkelijkheid van het schoolleidersvak:
- Stimuleer imagoverbetering, juist binnen het onderwijs.
- Breng de zij-instromende schoolleider onder de aandacht. Neem eventuele formele belemmeringen weg, werk aan een open, ontvankelijke cultuur en geef zij-instromers voldoende tijd om wegwijs te worden.