Wat kunnen we leren van de andere dag- en weekindeling in de G5?

Doel van het onderzoek

Als we onderwijscapaciteit slim organiseren, is er minder onderwijspersoneel nodig. Onderzoek van SEO Economisch Onderzoek en Oberon heeft drie tussenrapporten opgeleverd over de experimentele dag- en weekindeling in de G5-steden. In de pilot van de G5 staan ook professionals voor de klas die die géén leraar zijn. Het derde tussenrapport omschrijft de omvang en vorm van deelname, de organisatie, de tevredenheid en de toegevoegde waarde met betrekking tot de dag- en weekindeling.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • In een kleinere groep lukt het de andere professionals (niet-docenten) beter om orde te houden. De groepssetting compact houden is raadzaam, omdat leerlingen de lessen regelmatig als rommelig ervaren.
  • Het helpt om aan de professionals door te geven welke lesvormen wel of niet passend zijn. Leerlingen vinden de lessen soms rommelig en te lang duren. Tips over de inhoud en lengte van de les zijn daarom nuttig.
  • Een goede inhoudelijke overdracht aan de docent is belangrijk. Heldere richtlijnen die de verwachtingen aangeven helpen de andere professional hierbij. De andere professionals zijn vaak tevreden over deze overdracht, maar de docenten niet altijd.
  • De andere professionals kennen niet altijd alle schoolregels. Het helpt om belangrijke regels duidelijk met hen te bespreken.

De belangrijkste bevindingen voor de onderwijsregio

1.    Zorgt de andere dag- en weekindeling van de G5 voor minder werkdruk?

Er is zeker sprake van lastenverlichting. Maar als de pedagogische en didactische kwaliteit niet op orde is, levert dit juist extra werk op voor het onderwijspersoneel.

2.    Wat doet de voortdurende afwisseling met de hechting van de leerling?

Leerlingen vinden het moeilijk om zich te hechten als er steeds een andere leraar voor de klas staat. Scholen die langer meedoen aan het experiment zeggen echter dat leerlingen hieraan wennen. De afwisseling wordt dan een nieuwe vorm van regelmaat.

3.    Wat zijn bijkomende gevolgen van de andere dag- en weekindeling?

Er heerst een positievere sfeer in teams, er zijn kortere lijnen met de directie en er is meer waardering voor het team.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.