Wat zoeken leraren precies in programma’s voor professionalisering?

Doel van het onderzoek

Als onderwijsregio’s begrijpen wat onderwijspersoneel motiveert om te professionaliseren, kunnen we de programma’s voor professionalisering nauwkeuriger afstemmen op hun behoeften. Onderzoek van Centerdata, CAOP en MOOZ laat zien waarom leraren beter willen worden in hun vak én wat ze daarvoor nodig hebben. De onderzoekers hebben daarvoor verschillende enquêtes geanalyseerd. Met de onderzoeksresultaten kunnen we programma’s maken die de professionele groei van leraren beter ondersteunen. Wel wordt overig onderwijspersoneel in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • Als je wilt aansluiten op de meest voorkomende professionaliseringsbehoefte, zet dan in op vakbekwaamheid en vakdidactiek. Wel vinden bijna alle deelnemers (88% - 97%, afhankelijk van de sector) dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor professionalisering. Een minderheid (21% - 29%, afhankelijk van de sector) vindt dat de school richting moet geven aan professionalisering.
  • Leraren willen vooral professionaliseren op de volgende gebieden:
    • Vakbekwaamheid en vakdidactiek;
    • Methodes voor gedifferentieerd lesgeven;
    • Lesgeven aan leerlingen met speciale behoeften;
    •  Onderwijzen van generieke (vakoverstijgende) vaardigheden;
    •  ICT-vaardigheden ten behoeve van het lesgeven;
    •  Leerlinggedrag en klassenmanagement.

Meer weten over professionalisering?

Op deze pagina van de NRO vind je een overzicht van informatie over professionalisering.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.