De beste mensen voor het beste onderwijs

Mensen die willen kiezen voor werk dat ertoe doet. Mensen die het verschil willen maken voor anderen en onze samenleving. Voor het beste onderwijs, moeten de beste mensen in beweging komen. Daarom kiezen wij als onderwijsregio’s voor een vernieuwende samenwerking en aanpak. We kijken wat impact heeft in onze regio, behouden wat werkt en ontwikkelen door wat beter kan. Zo maken we zichtbaar en voelbaar dat het onderwijs de sector is ‘waar het gebeurt’. Een trotse sector die het verschil maakt. 

Waarom onderwijsregio’s?

Het werven van goede mensen voor het onderwijs. Die mensen een plek geven waar ze helemaal passen. De sector zo aantrekkelijk maken dat mensen er willen blijven werken. Omdat ze er groeien en loopbaanstappen kunnen maken. Meer en beter onderwijs door te werken aan professionalisering. En meer begeleiding zodat mensen beter ‘landen’ en minder snel weer ‘gevlogen’ zijn.  Het onderwijs moet de sector worden waar het gebeurt. En dat kan alleen als we samen stappen vooruit zetten en ons hard maken voor een regionale en integrale aanpak voor de onderwijsarbeidsmarkt.

We kijken wat de regionale onderwijsopgave is en komen in actie met een regionale aanpak. Door een onderwijsarbeidsmarkt te creëren, waar de beste mensen willen werken. Een onderwijsarbeidsmarkt die met beter onderwijs leerlingen en onze maatschappij verder brengt. Daarom zijn onderwijsregio’s nodig.   

Wat zijn onderwijsregio’s?

Het doel van de onderwijsregio’s is om regionale partijen te ondersteunen bij de aanpak van personeelstekorten in het onderwijs. Onderwijsregio’s richten zich op de samenwerking tussen schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep om te zorgen voor voldoende en (blijvend) goed opgeleid onderwijspersoneel. Ze zetten zich in op het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel. Ook andere partijen kunnen deelnemen aan een onderwijsregio, zoals educatieve associate degree-opleidingen, opleidingen voor schoolleiders, een beroepsopleiding van een mbo-instelling als opleider voor onderwijsondersteunend personeel, en een gemeente.

Met welke thema’s gaan onderwijsregio’s aan de slag?

We hebben als onderwijsregio’s een grote opgave om goede mensen voor het onderwijs te werven. Maar we willen meer: een sector worden waar mensen graag aan de slag gaan. Dus is er meer nodig. Daarom werken we aan vijf thema’s: werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren. Want alleen met een brede aanpak creëren we een aantrekkelijke onderwijsarbeidsmarkt. Waar goede mensen met hun hart en verstand voor kiezen.

Werven: Het tekort aan goede mensen is hardnekkig en acuut. Met regionale wervingskracht bereiken we meer mensen en kunnen we die mensen meer bieden.

Matchen: De juiste mens op de juiste plek. Samen werven betekent ook kijken wie waar het beste tot zijn recht komt. Minder concurreren en samen mensen behouden voor het onderwijs.

Opleiden: Hoe beter we mensen opleiden, hoe hoger de kwaliteit van ons onderwijs. Dus werken we aan verbeteringen in de PABO’s en andere opleidingsinstituten.

Begeleiden: Doe ik het wel goed? Hoe kan ik beter worden in mijn vak? Welke didactische tips zijn belangrijk? En welke stappen kan ik zetten in mijn loopbaan? Goede begeleiding zorgt voor een zachte landing en voor mensen die met meer plezier langer in het onderwijs actief blijven.

Professionaliseren: Door te professionaliseren vergroten we de effectiviteit van het onderwijs. Bovendien kunnen we leraren taken uit handen nemen. Zodat zij zich meer kunnen concentreren op wat ze het liefst doen: lesgeven en hun leerlingen verder brengen.

Werken aan een aantrekkelijke arbeidsmarkt

We werken in het onderwijs als leraar, ondersteuner, schoolleider of bestuurder. We zijn actief op scholen, in schoolbesturen, lerarenopleidingen en andere onderwijsorganisaties. We hebben de voeten stevig in de praktijk en tegelijkertijd voldoende afstand om overzicht te houden. We wisselen kennis en ervaringen met elkaar en denken ook buiten gebaande paden. Daarom zijn wij als onderwijsregio’s het platform om met succes samen te werken aan een aantrekkelijke arbeidsmarkt voor het onderwijs.

We hebben elkaar nodig op alle niveaus, want we weten wat het belang van samenwerking is. Daarom is het goed dat wij de weg in de regio goed kennen en allemaal beseffen dat we in de regio het verschil moeten en kunnen maken. Het is belangrijk om op regionaal niveau afspraken te maken. Niet alleen met elkaar binnen het onderwijsveld, maar ook met partijen zoals Arbeidsmarktregio’s, UWV werkbedrijf, gemeenten, bedrijfsleven, Economic Boards en Regio Deals. Zo kunnen we goed doorgronden hoe de problematiek in het onderwijs er in een regio uitziet en wat hiervoor de oplossingen zijn. Als onderwijsregio zijn we hiermee de motor van verandering: op weg naar een aantrekkelijke onderwijsarbeidsmarkt.

Stappen vooruit

Het onderwijs verdient de beste mensen en die beste mensen verdienen een geweldige (werk)plek en een mooie carrière. Dus zetten we nu een stap vooruit voor een betere onderwijsarbeidsmarkt: door drempels weg te nemen, door misverstanden uit de weg te ruimen, door de begeleiding te geven die nodig is, door carrièrepaden uit te stippelen en door het imago van het onderwijsberoep te verbeteren. Zodat meer mensen voor het onderwijs willen kiezen of zich in hun keuze voor het onderwijs gesterkt voelen. 

We weten wat er in onze regio’s speelt en kennen de problematiek. Met die kennis als basis werken we gericht aan: professionaliseren, werven, behouden, opleiden, begeleiden en matchen. Het is het belangrijk dat we nu stappen vooruitzetten. Dat we samenwerkingen binnen en tussen regio’s uitbouwen en nieuwe samenwerkingen zoeken. Waarbij we ervoor zorgen dat instellingen en scholen niet met elkaar concurreren. Aan de slag met jouw regio? Meld je hier aan voor een van de regio-adviesdagen.

We bieden hiervoor de ruimte aan creativiteit en vernieuwende projecten. Zodat we vooruitgaan met een andere aanpak voor hardnekkige problemen. De beste initiatieven delen we met andere onderwijsregio’s, zodat we nog meer impact maken.

Sneller verder door een lerende aanpak

Juist als onderwijsregio is het logisch dat we een ‘lerende organisatie’ zijn. We starten projecten en evalueren die structureel. Deze evaluatie zorgt ervoor dat we die projecten kunnen verbeteren, waardoor we sneller ons doelen bereiken. We luisteren goed naar wat er speelt, zodat we horen waar het knelt. En we delen wat we horen en leren met andere onderwijsregio’s via de landelijke tafels.