Samen maken we impact

Regioverhalen

De onderwijsregio verbindt twee bewezen samenwerkingen met elkaar: de aanpak voor de onderwijsarbeidsmarkt en samen opleiden en professionaliseren. Met als doel het beste onderwijs voor iedereen in onze regio.

Wie: Muriëlle van der Voort, voorzitter Utrecht Leert en voorzitter College van Bestuur NUOVO scholen.
Waar: Onderwijsregio Utrecht Stad

"Het onderwijs is de mooiste sector die er is. Als leraar maak je direct het verschil in het contact met leerlingen. Tegelijkertijd piept en kraakt het in de bezetting van de schoolklassen. Het is erg lastig om mensen blijvend te binden en boeien om in het onderwijs te werken. Het probleem is groot en complex en daarom alleen samen op te lossen."

Samen maken we impact

In Utrecht werken we al jarenlang integraal samen. We hebben één voordeur (www.utrechtleert.nl), met daarachter een sectorale aanpak. Alleen door samenwerking tussen schoolbesturen, opleiders, de beroepsgroep en de gemeente Utrecht kunnen we samen stappen zetten. We kunnen met elkaar, achter de schermen en dienstbaar aan alles wat in de school gebeurt, impact maken.

Arbeidsmarkt, opleiden en professionaliseren

De onderwijsregio verbindt twee bewezen samenwerkingen met elkaar: de arbeidsmarktaanpak en samen opleiden en professionaliseren. Het is een logische volgende stap voor onze samenwerking. We zetten zo gezamenlijk in op het vergroten van de vijver en het aantrekkelijk maken van het beroep.

Samen opleiden en begeleiden is de basis

Schoolorganisaties moeten aantrekkelijk zijn om mensen te werven en te behouden. Iedere leraar en iedere medewerker wil zich thuis voelen. Samen opleiden en begeleiden is daarvoor de basis. We experimenteren nu met multidisciplinaire teams en breder opleiden, vanuit het programma ‘Vernieuwend Opleiden’(ULVO). Binnen dit programma worden de schotten die er zijn tussen po, vo, mbo, hbo en wo en aanpalende domeinen zoveel mogelijk doorbroken. Dit zorgt er niet alleen voor dat de ontwikkeling van het kind vloeiender verloopt, maar ook die van onze onderwijsprofessionals. Het biedt bijvoorbeeld meer loopbaanperspectieven.

Passende begeleiding voorkomt uitval

Het is van belang dat iedere starter en zij-instromer passende begeleiding krijgt om uitval te voorkomen. Een goed voorbeeld hiervan is onze zij-instroom aanpak. Sinds de start van de subsidieregeling in 2020-2021 zijn er 175 zij-instromers opgeleid. Het uitvalpercentage is met 10% relatief gezien laag. Dit komt onder meer omdat zij-instromers de eerste periode van hun traject ‘in de dubbel’ naast een ervaren leerkracht worden gezet én extra begeleiding krijgen vanuit de schoolopleider.

Muriëlle van der Voort
Beeld: ©Rijksoverheid
Muriëlle van der Voort