We hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid - Jaco Klink over de regionale ambities en strategische personeelsplanning

Regioverhalen

“Samenwerken in een onderwijsregio moet verder gaan dan elkaar helpen”, zegt Jaco Klink. “Onze ambitie hebben we daarom naar een hoger niveau getild. In Onderwijsregio Brabant-Oost voelen alle partners zich verantwoordelijk voor het realiseren van toekomstgericht onderwijs op topniveau.”

Jaco Klink en Carla Reijnierse over de onderwijsregio
Beeld: Rijksoverheid
Jaco Klink en Carla Reijnierse van Onderwijsregio Brabant-Oost

Wie: Jaco Klink, Kwartiermaker Onderwijsregio Brabant-Oost. Jaco vervult de rol van kwartiermaker samen met Carla Reijnierse.

Kracht onderwijsregio’s: Voorbijgaand aan eigenbelang werken aan de maatschappelijke opgave.

Stap naar voren: De brug slaan van arbeidsmarktanalyse naar strategische personeelsplanning.

Brabant-Oost beslaat ongeveer de helft van Noord-Brabant en omvat ook Brainport. “We zijn als voorloper onderwijsregio in de zomer van 2023 begonnen”, licht Jaco toe. “En daarvoor al, in de verkenningsfase, gingen de bestuurlijke partners in gesprek om elkaar te leren kennen en samen een regionale ambitie te formuleren. Dat heeft het onderlinge vertrouwen doen groeien. Partners durven hun kwetsbaarheden te delen en werken in open gesprekken met elkaar aan oplossingen.”

Inspirerende ambitie

Jaco trekt op met bijna 30 bestuurlijke partners vanuit het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en de opleidingsinstituten. “Het mooie is dat we onze ambitie niet vanuit onze personeelstekorten insteken. Onze ambitie is juist om de leerlingen en studenten goed onderwijs te bieden. We zien dat als een gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen onze regio. Zo’n positieve ambitie is natuurlijk een stuk inspirerender!”

Strategische personeelsplanning

“Onze ambitie hebben we strak neergezet, maar minstens zo belangrijk is dat iedereen ook eigenaarschap pakt”, vervolgt hij. “Niet alleen op het bestuurlijke, maar ook op het uitvoerende vlak.” Jaco ziet dat er in zijn regio al veel gebeurt in de uitvoering, bijvoorbeeld door HR-groepen, Samen Opleiden Partnerschappen en samenwerkende opleidingsinstituten. “Ook daar hebben we gezegd: laten we elkaar ontmoeten en samen de problemen analyseren. Hoe ga je de klantreis inrichten voor mensen die het onderwijs in willen? Hoe pak je de werving van onderwijsprofessionals aan? Hoe organiseer je het loket voor zij-instromers?” Hij vindt het essentieel om daarvoor de ontwikkelingen op de regionale arbeidsmarkt scherp in beeld te hebben. “Als je weet wie en hoe er op dit moment wordt opgeleid kun je dat afzetten tegen de toekomstige behoefte aan onderwijsprofessionals. Dan kun je een brug slaan naar strategische personeelsplanning.”   

Jaco Klink als kwartiermaker van de onderwijsregio Brabant-Oost
Beeld: Rijksoverheid

Integrale aanpak

Om de grote uitdagingen het hoofd te bieden, is een integrale aanpak nodig. Daarvan is Jaco overtuigd. “Je hebt als onderwijsregio rekening te houden met wat er in je regio gebeurt.

De onderwijsregio is groot, er zijn per subregio verschillende ontwikkelingen.

In Brainport is veel innovatie en een noodzaak op techniek. Door die ontwikkeling krijgen we mogelijk ook te maken met een schaalsprong, waardoor er duizenden leerlingen bij kunnen komen. Andere subregio’s hebben meer continuïteit, ook daar speelt de vraag welke innovaties, (technologische) ontwikkelingen en arbeidsmarktverandering van het onderwijs vragen. Het is dan logisch om ook met gemeenten en het bedrijfsleven in gesprek te gaan en samen tot een integrale aanpak te komen.”

Denken vanuit de maatschappelijke opgave

Over de vraag wanneer de onderwijsregio is geslaagd, hoeft hij niet lang na te denken. “Uiteindelijk draait het om de onderwijspraktijk, om de onderwijsprofessionals die met leerlingen en studenten aan de slag zijn. Daar wordt het verschil gemaakt! Ik denk dat we de essentie bereikt hebben als men niet meer denkt vanuit de eigen organisatie en het eigen bestuur, maar als men denkt vanuit de maatschappelijke opgave die we samen te realiseren hebben: toekomstgericht onderwijs op topniveau voor elke leerling en student.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.