Werkplezier werkt aanstekelijk - Anders Vink over bij elkaar in de keuken kijken, het belang van continuïteit en werkplezier

Regioverhalen

“Er was in Rijnmond al een samenwerking rond de opleidingsscholen die goed liep. Dus toen er sprake van was dat een aantal regio’s voorloper onderwijsregio konden worden, zijn we met enkele betrokkenen bij elkaar gaan zitten en besloten we ervoor te gaan”, vertelt Anders. “Waarom? Omdat we een voorsprong hadden door die goedlopende samenwerking. En - dat is misschien het belangrijkste - omdat we zo zelf de regie konden houden. Dat is uitgekomen. We doen veel dingen die in andere regio’s ook gebeuren, maar dan wel toegespitst op onze eigen kenmerken. Welke kenmerken dat zijn? De verhoudingen in onze regio zijn evenwichtig, er is niet veel politiek gedoe en samenwerken is voor de meesten van ons vanzelfsprekend. En je hebt hier toch een ander publiek aan leerlingen en docenten dan in de stad.” 

Wie: Anders Vink, voorzitter Onderwijsregio Rijnmond

Kracht onderwijsregio’s: Je kunt bij elkaar in de keuken kijken en van elkaar leren.

Stap naar voren: Met een langdurige commitment kunnen we nu stappen zetten en stappen blijven zetten.

Anders Vink als voorzitter van de onderwijsregio Rijnmond
Beeld: Rijksoverheid

Bij elkaar in de keuken kijken

“Het grote voordeel van de onderwijsregio’s is dat je van elkaar kunt leren en bij elkaar in de keuken kunt kijken”, zegt Anders. “Ik zal een voorbeeld geven op het thema professionalisering. We werken in drie clusters met een clustermakelaar. Die brengt vraag en aanbod op het gebied van professionalisering bij elkaar. De makelaars hebben een landkaart gemaakt: met vragen en thema’s, met ervaringen van scholen en met wat die scholen zelf kunnen bieden op het gebied van professionalisering. Een aantal thema’s worden verrassend vaak genoemd. Zoals de Praktijk Havo en omgang met ongewenst gedrag van leerlingen. Binnen onze onderwijsregio is er iemand die met dat laatste onderwerp veel ervaring heeft. Dus hebben we direct een kennisdelingssessie georganiseerd, en daar kwamen 80 man op af! Ook zagen we dat de drie scholen voor praktijkonderwijs in onze regio elkaar eigenlijk nooit spraken. Die hebben we uitgenodigd om een dag bij elkaar te te komen. Daar kwamen ze vol nieuwe ideeën vandaan!”

Commitment is noodzakelijk

“Ik vind dat de onderwijsregio’s nu goed worden ingestoken. Je behoudt als regio je eigen autonomie. Logisch, want elke regio is anders en er zit in de regio al veel ervaring die je kunt benutten. Toch is het ook goed om contact te leggen buiten je onderwijsregio. Dus ben ik met vertegenwoordigers van andere onderwijsregio’s om de tafel gaan zitten. Dat werkt: We hebben bijvoorbeeld de stagevergoedingen op elkaar afgestemd. Het wachten is nu nog wel op een structureel commitment”, stelt Anders. “We zijn bezig met de aanpak voor 2025, en je zou eigenlijk moeten zeggen: dit doen we minimaal de komende tien jaar.”

Werkplezier werkt aanstekelijk

Anders: “Voor mij zijn de onderwijsregio’s geslaagd als er met meer plezier gewerkt wordt op onze scholen. Ik heb zelf als directeur ervaren, dat als de sfeer goed is het verloop veel minder groot is. Mensen zoeken dan nieuwe kansen en uitdagingen binnen de school. En het praat zich door ook. Ik kreeg jonge leraren op school die bewust voor ons kozen omdat ze gehoord hadden dat de sfeer goed is. Zorgen voor werkplezier is een goede weg om uiteindelijk ook het personeelstekort terug te dringen.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.