Zó geven wij onze carrière-switchers een vliegende start
Regioverhalen
Al enkele jaren heeft regio Leiden, Duin- en Bollenstreek een loket voor zij-instromers. Een succes vanuit eerdere samenwerkingen, dat werd gecontinueerd in de onderwijsregio. Op het landelijke congres onderwijsregio’s van 12 september verzorgden Kees van der Velden en Myra Warmer er een inspiratiesessie over. Want met de geboden begeleiding behalen ze goede resultaten. “Van de 135 zij-instromers die de afgelopen jaren zijn gestart is zeker 80 procent nog altijd werkzaam als leraar.”
“We willen dat kandidaten vroegtijdig ontdekken of het leraarschap goed bij ze past,”, zegt Kees van der Velden. “Daarom geven we realistische informatie over het vak. We willen voorkomen dat zij-instromers voor de klas staan en dan pas inzien dat het leraarschap niets voor ze is.”
Voor de kandidaten worden informatiebijeenkomsten, themasessies en meeloopdagen georganiseerd. “We nemen ze ook mee in een Amerikaanse schoolbus om scholen te bezoeken. Daar hebben ze dan gesprekken met zij-instromers die er al werken en ontmoeten ze leerlingen.” Vaak is dat een goede voorbereiding op de fase van het matchen. “Voor kansrijke kandidaten organiseren we een online Meet & Greet met de scholen. De scholen hebben vertrouwen in de kandidaten die wij aandragen. Het nodige hebben we dan al gecheckt!”
Een belangrijk onderdeel van de voorbereiding is de driedaagse training voor de kandidaten. “Een van de opdrachten is een lesvoorbereiding. Van de proefles maken we video-opnamen, waarop de kandidaten feedback krijgen.” Het regionale loket doet nog veel meer om zij-instromers aan een vliegende start te helpen. “We zijn actiegericht, concreet en hands on”, oordeelt Kees. “Onderwijsregio’s die met hun loket de volgende stap willen zetten, konden tijdens onze sessie zeker inspiratie opdoen.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.