Steek tijd in de analyse van de regionale arbeidsmarkt

Regioverhalen

Landsdeel Zuid telt op dit moment drie voorloper onderwijsregio’s. Daar komen zes nieuwe onderwijsregio’s bij. Maartje Vincenten helpt ze waar nodig vooruit. “Sommige onderwijsregio’s starten met het opstellen van activiteiten in hun plan van aanpak. Mijn advies is om eerst de arbeidsmarkt te analyseren om de regionale opgave voor het realiseren van goed en voldoende personeel scherp te hebben. De benodigde acties, wat is er in de onderwijsregio nodig, vloeien daar logisch uit voort.”

Maartje Vincenten als regioadviseur bij de RE

Sinds augustus 2024 is Maartje Vincenten de regioadviseur voor het zuiden van het land, dat de provincies Noord-Brabant en Limburg omvat. Het is haar taak de negen onderwijsregio’s bij te staan in hun opbouw en doorontwikkeling. “Het is fijn om in de praktijk van betekenis te zijn, projectleiders te ontmoeten en aanpalende onderwijsregio’s en goede (landelijke) voorbeelden aan elkaar te verbinden. Ik merk dat er veel behoefte is aan verbinding en leren van elkaar.” 

Vertrouwen in elkaar

“Je gaat de tekorten aan goed en voldoende onderwijspersoneel niet in je eentje oplossen”, stelt Maartje. Dat heeft het verleden wel laten zien. Ze geeft er meteen een oplossingsgericht voorbeeld bij. “Het is mooi als een schoolbestuurder tijdens een stuurgroep op een noodkreet in verband met de formatie antwoordt: ‘Ik zit ruim in mijn formatie, ik kan je wel helpen.’ Het geeft aan dat partners vertrouwen hebben in elkaar. En dát is de basis voor een succesvolle samenwerking.” 

Creativiteit vereist

In sommige onderwijsregio’s is de vraag niet alleen ‘hoe zorg ik voor voldoende en goed onderwijspersoneel’ maar ook ‘hoe gaan we om met langdurige tekorten’? “We moeten dus ook anders durven en gaan denken.” Volgens Maartje kan creativiteit en lef een uitweg bieden. “Er is bijvoorbeeld in sommige onderwijsregio’s een tekort aan leerkrachten in groep 1 en 2. Een mooi voorbeeld uit de regio is dat een van de schoolbesturen actief samenwerkt met de kinderopvang en mogelijkheden verkent voor ontwikkelpaden richting het onderwijs én dit actief deelt in de onderwijsregio." 

Data bestuderen

Een goede aanpak begint met het analyseren van de regionale arbeidsmarkt, zegt Maartje. “Ik raad de onderwijsregio’s altijd aan daar tijd in te stoppen, vóórdat ze gaan schrijven aan hun plan van aanpak. Beschik je over die regionale data, dan zie je wat en welke omvang het probleem heeft. Dan weet je ook wat je te doen staat en welke gezamenlijke ambitie je daarop los kunt laten. Als sluitstuk bepaal je dan welke activiteiten je als onderwijsregio wilt uitvoeren, die als doel hebben zorgen voor voldoende en goed onderwijspersoneel. En als je vervolgens de resultaten van die activiteiten gaat monitoren, zie je ook wat werkt, of wat je beter anders kunt aanpakken.” 

Om hulp vragen

Zo’n arbeidsmarktanalyse hoeven de onderwijsregio’s niet op eigen kracht te doen. “Vanuit de Realisatie-Eenheid hebben we aangeboden daarin te ondersteunen. Ons data-team is op dit moment druk bezig analyses te draaien.” Maartje heeft dan ook een belangrijk advies aan de onderwijsregio’s: “Vraag om hulp als je ergens tegenaan loopt en deel goede voorbeelden met elkaar. Durf te vragen én durf te delen!”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.