Brainport gaat snel. Samenwerken zit in het DNA van de regio.
Regioverhalen
“Misschien wel 70 basisscholen erbij in zeven jaar. Er ligt een scenario dat er in onze regio zo’n 20.000 kinderen extra bijkomen in de leeftijd van 0 tot 19 jaar. Dat is de uitdaging waar we tot 2032 voor staan.” Marijke Joosten en Petra van den Bosch zijn de projectleiders van OnderwijsregioBrabantOost. Dat is de regio rondom Brainport, die zich uitstrekt tot in Limburg. “Er is veel dynamiek. Het voelt alsof we in een snelkookpan zitten.”
Wie: Marijke Joosten, projectleider OnderwijsregioBrabantOost.
Kracht onderwijsregio’s: samen slimme oplossingen bedenken voor de hele regio.
Stap naar voren: het bedrijfsleven laten aanhaken als partner in de onderwijsregio.
“We zijn een onderwijsregio in wording”, licht Marijke toe. “Pas in de eerste week van de zomervakantie werd ik projectleider. We hebben hard gewerkt om ons plan van aanpak op 30 september 2024 klaar te hebben. Dan zetten alle partners een symbolische handtekening in de kleuren van Brabant op een geografische kaart die onze onderwijsregio omvat. Alles is in gereedheid gebracht om de subsidieaanvraag in te dienen.”
Partners zoeken de samenwerking actief op
Gelukkig zit samenwerken, innoveren en wendbaarheid in de genen van de regio, weet Marijke. “Op onderwijsgebied gebeurt al veel moois. En partners zoeken elkaar actief op. Er zijn al partnerschappen ‘Samen Opleiden’ tussen de opleidingsscholen en Hogeschool De Kempel en Fontys Kind en Educatie. Die waardevolle samenwerkingen kunnen we verder uitbouwen.” Toch is er nooit officieel een RAP-regio gekomen, iets wat ze als een voordeel ziet. “Onze onderwijsregio is daardoor nog niet zo dichtgetimmerd. Belangstellende partners kunnen gemakkelijk aanhaken.”
Brainport groeit door
Brainport heeft een belangrijke rol in de samenwerking binnen de onderwijsregio. “Het is voor ons essentieel dat het bedrijfsleven aanhaakt op de onderwijsarbeidsmarkt. Daar stelt niemand vragen over, ze horen er gewoon bij.” De bedrijven hebben ook belang bij goed onderwijs. “Dan heb ik het niet alleen over de kinderen van al die internationale kenniswerkers die bijvoorbeeld ASML aantrekt. Het gaat ook om nieuwe medewerkers bij de toeleveranciers en in de dienstverlening. Ook die hebben een goede opleiding nodig, evenals hun kinderen. Als de verwachte schaalsprong daadwerkelijk plaatsvindt, hebben we het over tientallen extra basisscholen in de jaren tot 2032.”
Kansengelijkheid bieden
Kan ASML niet zelf internationale scholen oprichten, zoals het bedrijf ook bijdraagt aan de woningbouw in de regio? “Dat is niet wat ASML wil”, stelt Marijke. “Het past ook niet in de kansengelijkheid die je als maatschappij wilt bieden. Het zou de tweedeling in de maatschappij juist groter maken. Het is beter de uitdaging samen met bedrijven als ASML aan te gaan. Het probleem gaat de hele regio aan.”
Nieuwsgierig blijven en leren van elkaar
De demografische ontwikkelingen in onderwijsregioBrabantOost zullen ook wat vragen van de nieuwe leraren die nodig zijn. “Het vereist dat je cultuursensitief kunt lesgeven en dat je de nodige kennis op meertaligheid moet hebben. Dat kan natuurlijk ook een aantrekkelijke en interessante uitdaging zijn voor nieuw talent voor de klas!”
Om het tekort aan leerkrachten voor de klas aan te pakken, vindt ze het nodig om ook naar andere sectoren te kijken. “Ook daar kunnen er slimme oplossingen zijn voor de tekorten die zij hebben.” Evenzo kunnen andere onderwijsregio’s een voorbeeld zijn. “Vanuit een oprechte nieuwgierigheid kom je op het spoor van kansrijke initiatieven. Dus mijn oproep is: blijf vooral nieuwsgierig naar elkaar, want van elkaar valt veel te leren.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.