Hoe verhogen we het aantal vo-leerlingen dat voor een lerarenopleiding kiest?

Doel van het onderzoek

Als middelbare scholen hun havo- en vwo-leerlingen nadrukkelijker aanmoedigen om door te stromen naar lerarenopleidingen, komen er meer kandidaten beschikbaar op de arbeidsmarkt. Onderzoek van ResearchNed verklaart waarom sommige scholen succesvoller zijn in het motiveren van leerlingen om voor het leraarschap te kiezen. Onderwijsregio’s kunnen deze lessen benutten om de instroom in lerarenopleidingen te vergroten en de werving te vergemakkelijken.

Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio

  • Leerlingen die een persoonlijke band voelen met hun docenten, willen vaker leraar worden. Trajecten met 1-op-1-contact tussen docent en leerling (mentoraat, studiekeuzebegeleiding, persoonlijke aandacht) kunnen dus de instroom naar lerarenopleidingen verhogen.
  • Scholen die oud-leerlingen die worden opgeleid tot leraar uitnodigen om een praatje te houden in de klas, zien meer leerlingen naar de lerarenopleiding gaan.
  • Leerlingen die positieve ervaringen hebben met werken in het onderwijs, bijvoorbeeld via een maatschappelijke stage, kiezen vaker voor het leraarschap.
  • Scholen waar veel leerlingen kiezen voor de pabo of een tweedegraads lerarenopleiding, geven hun studiekeuzevoorlichting meestal eerder én persoonlijker.

De belangrijkste bevindingen voor de onderwijsregio

1. Regionale verschillen

Scholen met waar de studiekeuze minder vaak valt op lerarenopleidingen liggen met name in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland. Scholen met méér doorstroom zien we vaker in Oost-Nederland en Noord-Nederland.

2. Grote verschillen tussen scholen

Het aantal leerlingen dat kiest voor een lerarenopleiding verschilt sterk per school. Gemiddeld kiest 7,6% van de havisten hiervoor, maar dit varieert van 0% tot 23% per school.

3. Denominatieverschillen

Leerlingen in het algemeen bijzonder onderwijs stromen, over het algemeen, minder vaak door naar lerarenopleidingen. Scholen met veel doorstroom zijn vaker antroposofisch, evangelisch, gereformeerd, islamitisch, protestants-christelijk of reformatorisch.

Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.