Durf regionaal te differentiëren

Regioverhalen

De regio Noord-Nederland is een bijzondere regio, waar maar liefst 60 besturen de handen ineen hebben geslagen. In landoppervlak is het de grootste voorloper onderwijsregio, wat ook meteen zorgt dat er uitdagingen zijn op het gebied van bereikbaarheid en verbinding. Voor deze grote groep met besturen bij elkaar, is het cruciaal om samen een duidelijk begrippenkader, vergezicht en gespreksagenda te vormen. We hebben in korte tijd al veel met elkaar opgebouwd en bereikt op dat vlak, daarom ben ik als penvoerder vooral trots op alle collega’s. 

Wie: Eric Rietkerk, bestuurder bij CKC Drenthe, bestuurslid Vereniging voor Onderwijsbestuurders (VvOB).

Complexe schaarste

In Noord-Nederland kampen we met complexe schaarste, maar nog niet met een extreem groot lerarentekort. Wij hoeven bijvoorbeeld nog niet terug naar vierdaagse lesweken wegens een gebrek aan onderwijspersoneel. In onze onderwijsregio zijn ook veel kleinere scholen; scholen met 30-80 leerlingen. Als we een langetermijnperspectief zien waarbij het leerlingaantal stabiel is of enige groei laat zien, vinden we het belangrijk om dit soort scholen te behouden. Het efficiency-vraagstuk dat in de G5 speelt, geldt voor ons dus een stuk minder. 

SchoolpleinNoord als centraal online platform

Het lerarentekort in Noord-Nederland is echt van een andere aard. Een bovenbestuurlijke vervangingspool is voor ons bijvoorbeeld niet logisch, omdat verschillende scholen wel tot 150 kilometer van elkaar vandaan liggen. Het is wat ons betreft daarom heel belangrijk om regionaal te durven differentiëren. Daar zijn de onderwijsregio’s erg geschikt voor. We zijn druk bezig op het gebied van strategisch personeelsbeleid met het verbeteren van de instroom, doorstroom en uitstroom en uiteraard ook met het delen van kennis en informatie. Dit laatste doen we onder andere via SchoolpleinNoord, ons centrale online platform. 
 

Geen barrières tussen onderwijs, opvang, jeugdhulp en cultuur

Barrières wegnemen

We hechten belang aan ‘ontschotten’. We willen de barrières tussen onderwijs en opvang, onderwijs en jeugdhulp en onderwijs en cultuur wegnemen. In een grote regio als Noord-Nederland met veel kleinere dorpen en dus ook kleine scholen, is het cruciaal om dat soort instanties bij elkaar te brengen. Ook omdat er op het gebied van kansengelijkheid in regio’s als Oost-Drenthe en Oost-Groningen nog een hoop te winnen valt. Dit bij elkaar brengen, doen we in samenwerking met gemeentes.

Even ‘landen’ voor je het leerproces in gaat

Twee mooie voorbeelden van dit ‘ontschotten’ zijn de gezinsklassen en huiskamerklassen. In gezinsklassen komen kinderen met hun ouder/verzorger gedurende 12 weken een dag of dagdeel meedraaien. Zo maken zowel ouder/verzorger als kind kennis met schoolwerk, leren en huiswerk. Huiskamerklassen zijn omgevingen waar leerlingen even kunnen ‘landen’ voordat ze het leerproces in gaan. Dit is bijvoorbeeld relevant voor leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben maar wel in het regulier onderwijs meedraaien en lang met de bus moeten reizen om op school te komen. Dit zijn voorbeelden waarvan je ziet dat regionaal én sub-regionaal samenwerken echt loont.”
 

Eric Rietkerk
Beeld: ©Rijksoverheid
Eric Rietkerk

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.