Een warme ontvangst voor iedereen die het onderwijs in wil

Regioverhalen

“Wat wij als onderwijsregio Utrecht Stad belangrijk vinden? Het onderwijs in onze stad sterker maken, zowel kwantitatief als kwalitatief. We willen zorgen voor voldoende professionals om onze jeugd gelijke onderwijskansen te bieden én een klimaat creëren waarin professionals worden uitgedaagd om te groeien, te innoveren en zich blijvend te ontwikkelen.” Programmamanager Joost Franssen heeft daarin zijn roeping gevonden. “We geloven heel sterk in een talentenmaatschappij.”

Beeld: ©Rijksoverheid

Wie: Joost Franssen, programmamanager vo/mbo onderwijsregio Utrecht Stad.

Kracht onderwijsregio’s: gezamenlijke arrangementen bieden voor (aankomende) leraren.

Stap naar voren: samen kijken waar onderwijspersoneel het best op hun plek is, zonder met elkaar te concurreren.

“Ik vind het supergaaf om mijn rol te vervullen binnen de onderwijsregio,” glundert Joost Fransen. “Het onderwijs is de mooiste sector die er is, omdat je jongvolwassenen leert een plek in de samenleving te krijgen en ze daarvoor toe te rusten. Ik gun alle jongeren in Utrecht een omgeving waar ze kun talent kunnen ontplooien.”

Een scala aan arrangementen bieden

Joost wil meer mensen verleiden het onderwijs in te gaan én ze vervolgens ook voor het onderwijs behouden. Dat heeft meer kans van slagen als scholen en lerarenopleidingen hecht samenwerken. “Iedereen die het onderwijs in wil warm ontvangen, daar begint het mee. Daarom willen we aankomende leraren een heel scala aan arrangementen bieden: leeromgevingen waarbinnen onze studenten zich kunnen uitleven, waar ze kunnen ontdekken welke richting ze op willen. Een fijne plek waar ze leren de docent te worden die ze graag willen zijn. De ervaren docenten willen we juist mogelijkheden bieden om zich verder te ontwikkelen.” 

Ondersteuningsnetwerk om leraren te behouden

Essentieel is ook dat opleidingen en scholen samen optrekken in het bieden van ondersteuning. “Dat er bij tegenslag – als een student of startende leraar denkt dat het niet lukt – een netwerk is van mensen die zeggen ‘we helpen je’. Daarmee behoud je mensen voor het onderwijs.” Ook mobiliteitsarrangementen kunnen dan behulpzaam zijn, vult hij aan. “Daarmee maak je het voor een leraar makkelijker om over te stappen, bijvoorbeeld naar een school die beter past bij iemands talenten, of naar een plek waar een leraar er beter in slaagt zijn of haar talent te ontwikkelen.” 

Samen kijken waar aankomende leraren op hun plek zijn

Bestuurders zijn gaan inzien dat ze het samen moeten doen, dat ze samen sterker staan, zegt Joost. “Op dat vlak delen de scholen in Utrecht Stad een vertrouwens-DNA met elkaar. Ze gunnen elkaar iets. ‘We kunnen niet de leraren voor elkaars neus wegkapen. Dan heb ik nu misschien wel een oplossing, maar volgend jaar een probleem.’” In zijn onderwijsregio ziet hij steeds vaker dat scholen en lerarenopleidingen met elkaar kijken welke studenten er zijn en welke er nodig zijn. En waar die als leraar het beste op hun plek zijn. “Juist daar heb je die regionale samenwerking voor nodig!”

Elkaars goede voorbeelden zien is waardevol

Hoe je het onderwijs toekomstbestendig organiseert, is voor elke onderwijsregio anders. “Want dat is contextafhankelijk”, stelt Joost. “Natuurlijk is het fijn als je op bijeenkomsten, zoals op het landelijk congres van 12 september, van elkaar kunt leren. Ik heb daar mooie voorbeelden gezien van inductieprogramma’s, zij-instroomprogramma’s en vervangingspools. Dat ‘gluren bij de buren’ blijft heel waardevol, maar de heilige graal vind je in je eigen regio. Uiteindelijk zul je toch je eigen weg moeten kiezen.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.